Kadri Kroon

Oli palju häid kaardiliigendusi. Eriti meeldisid stiilide kaupa jaotused. Šampanja puhul oleks vaja juurutada täpsema alampiirkonna sisse toomine ja kindlasti ikka ka viinamarjasortide protsendid.  Sagedaseim eksimus on kaardi jaotuse alamkategooriate nimede ainsuses ja mitmuses kirjutamine. See peaks läbi kaardi ikka ühtne olema. Ühtne infoedastusstiil ei tohiks muutuda kui antud real pika nime tõttu ruumipuudus tekib. Ei saa ära jätta viinamarjasorti või piirkonda. Oli ka kaart ilma aastakäikude ja appellatsioonideta. Hea, et orgaaniline, biodünaamiline ja naturaalne on enamasti märgina välja toodud. Kui kasutusel on tingmärgid, peaks ka need kaardis lahti seletama. Kui kaardis on kirjas, et veinikaardi rõhk on neil veinidel, siis peab neid ka reaalselt kaardis enamuses olema. Kristeerium paari kirjavea ja infoveaga vajaks Eesti puhul leebemaks tegemist. Eksimine on inimlik, aga parem muidugi, kui välditav. Seega minu meelest on see nõudmine meie kaartide taseme juures liiga range. Võrreldes umbes viie või kuue aasta taguse hindamisega on vigasid ja väärinfot kõvasti vähem. Ma olin väga positiivselt üllatunud. Vähemalt tipud olid selles osas kõva töö ära teinud.

Mõned näited vigadest:

Liqueur inglise keeles paljudel valesti kirjutatud
Birra Menabrea ei ole Eesti toode – eksitakse tootja maaga, kaardis oli ka Coca Cola Eesti toode.
Prantsuse keelemärgid on tavaliselt puudu või valed, tühikuid saab enne trükki automaatkontrolliga üle vaadata.

Klaasiveini kategoorias sama tootja valge ja punane vein ei paku piisavalt alternatiivi. Samuti ei peaks restorani klaasiveinid olema supermarketi odav-veinid. Klaasiveinid peaks vahetuma vähemalt aastaaegade rütmis. Klaasiveinide osas võiks olla rohkem küpse veini valikut. Paljudel väga head sobivused toiduga ja huvitav isikupärane valik, suur suur edasiminek ka selles osas. Ootaks rohkem, et klaasiveinid vahelduks tihedamalt ja kaardis oleks ka sellekohane kirje. Või oleks alternatiivina tänane pakkumine klaasiga sisse toodud. Kindlasti võiks kaardis olla mainitud kui veine hoitakse masinas ja valatakse sealt. Nt kui sul on klaasiga üle 20 vahuveini, siis kliendi jaoks jääb arusaamatuks kuidas need värsked püsivad ja mulli säilitavad. Kas on spetsiaalne süsteem või Coravin? Kuidas veine serveeritakse, mis klaase kasutatakse ja mis klaasis serveeritakse kallemaid veine. Flightide ehk degustatsiooniks nt kolme klaasi kaupa väiksemates kogustes serveerimine seekord täitsa puudus või ei olnud kaardis kirjas.

Kange alkoholi osas on väga hea valik džinnide kategoorias. Viskidest on Bulleit, Bushmills ja Lagavulin absoluutselt igal pool kaardis, samas on turule juba jõudnud väiksemad tegijad ka viskide osas, sama kehtib rummide ja tekiilade kohta. Džinni osas tõstaks üllatajatena esile Literaadi ja Plan-B. Suur valik, eristuv ja Literaadil huvitavate nimedega ja kutsuvad džinnikokteilid.

Õlledele oli kaartides enamjaolt piisavalt tähelepanu osutatud. Enamikes kaartides oli aga ainult üks alkoholivaba õlu. Kui arvestada alkovaba õlle müüki, siis võiks olla valik erinevates õllekategooriates olemas.

Pudelivesi võiks olla ikka kahes mõõdus. Isetehtud limonaadid väärivad esiletõstmist, ka käsitöölimonaadide valik on hea. Tee jaotus kaheks kategooriaks teha, tee ja taimetee ehk infusion inglise keeles. Ainult üks koht mainis ära, et nende kohvioad on pidevas muutumises ja palus teenindaja käest küsida tänast valikut. Kohv ei peaks olema anonüüme, ikka maa ja sort kaardis kirjas.

Väga meeldis, et paljud restoranid toovad ise veine maale. Seda võiks rohkem kommunikeerida nt eksklusiivselt ainult meilt saab või toome ise maale kas märgina või sõnadega kaarti kirjutatud.

Harivad kaardid olid väga head. Nt Kolme Tilli sõnaraamat, Horisondi visuaalsed kaardid ja jaotused. Siin saaks veelgi enam loovalt läheneda ja eristuda. Literaadi kaardis meeldis Rieslingute valik ja hullude veinimeistrite kategooria. Julgus eristuda on väga tervitatav. Rohkem võiks olla lugude jutustamist.
Ühe veini erinevate aastakäikude osas praktiliselt puudub pakkumine kaartides. Vanemate aastakäikude valik võiks suurem olla, neid saab restoran ju ise oksjonilt osta ja registreerida.

Kokkuvõttes on tase väga hea. Julgustan olema rohkem eristuv. Teha valikuid ongi sommeljee otsus. Kaardi koostaja sommeljee(d) on teinud ära suure töö. Paneks ikka nende nimed kirja ja teeks kliendi jaoks teatavaks ka kuupäeva, millal kaart on koostatud.