Autor Nataly Voolaine
Mida ütleb meile veinietiketil sõnade kombinatsioon “Provence Cru Classé”? Millise veiniga on tegu?
Provence on teadaolevalt üks vanimaid regioone Prantsusmaal, kus hakati veini valmistama. Regiooni veinid, eriti roséd, on tuntud oma elegantsi, mineraalsuse ja värskuse poolest. Pinnas varieerub lubjakivist kruusa ja liivani ning pakub ideaalseid tingimusi viinamarjakasvatuseks. 1955. aastal jagati Provence’i parimatele tootjatele Cru Classé klassifikatsioon, mis on tänapäevani püsinud prestiiži- ja kvaliteedimärgisena.
Cru Classé klassifikatsioon
- aastal väljastati 23 veinimajale Cru Classé staatus. Tänaseks on see alles jäänud 18 tootjale. See süsteem järgib Bordeaux’ eeskuju, kus mõisad said Cru Classé tiitli, et rõhutada kvaliteeti ja autentsust.
Cru Classé staatuse määramise kriteeriumid olid järgmised:
- Veinimajad pidid asuma teatud piirkondades, mis olid tunnustatud oma unikaalse terroir’ poolest (lubjakivine ja graniidine pinnas, vahemereline kliima).
- Veinikeldrid pidid järgima traditsioonilisi veinivalmistamismeetodeid (käsitsikorje, madala saagikusega viinamarjakasvatus, kindlad veinivalmistamisstandardid).
- Veinimajad pidid tõestama oma võimekust pidevale kõrgkvaliteetsele toodangule – seda hinnati enne staatuse väljastamist läbi pidevate testide, kus eksperdid hindasid veini maitset, struktuuri ja arengupotentsiaali.
- Kvalifikatsioon anti nendele, kes suutsid tõestada oma kõrget kvaliteeti ning pühendumust piirkonna veinide mainele. See klassifikatsioon on püsinud muutumatuna alates selle loomisest (mis tähendab, et seda kvalifikatsiooni ei saa endale ükski veinimõis juurde taotleda, küll aga on mõned pidanud sellest loobuma).
Kui Bordeaux’s ja Provence’is on Cru Classé seotud veinimajadega, siis Burgundias jaotatakse klassifikatsioon viinamarjaistanduste põhjal (Grand Cru, Premier Cru). Bordeaux’ klassifikatsioon sisaldab erinevaid tasemeid (nt First Growth, Second Growth), samas kui Provence’is on see ühetasemeline.
Mõju tarbijale
Cru Classé tähendab sõna-sõnalt “klassifitseeritud kasv”. Kindlasti on mõju tarbijale erinev ka keeleliselt – prantsuse keelt kõnelevale inimesele on sõnapaari tähendus selge, teistele otseselt mitte. Kui taustateadmised puuduvad, ei pruugi see sõnapaar tegelikult mingit selget infot anda. Tarbija, kes ei ole veiniekspert, võib Cru Classé märgistust näha kui luksuslikku ja kvaliteetset valikut, mille kasuks kindluse mõttes otsustada. Sõnad on tajutavad prestiižimärgina.
Muidugi mängib suurt rolli veini hind – Cru Classé veinid on kõrgemas hinnaklassis ja see annab tarbijale märku, et neist võib oodata kõrgemat kvaliteeti, paremat maitsekogemust ning see võib mõjutada ostukäitumist ka siis, kui vein ei ole lõppkokkuvõttes tema ideaalne maitse-eelistus. Inimene on valmis soetama kallima veini ning ootuses saada sealt midagi eksklusiivset (mida igapäevaselt võib-olla ei tarbita), tunneb ta end ka seetõttu erilisemalt.
Teadlik tarbija (sommeljee, veinikriitik, kollektsionäär jne) teab aga täpselt, mida Cru Classé veinidest oodata. Teades nende veinide iseloomu ja komplekssust, saavad nad kindlad olla, et veinidel on maitses piisavalt mitmekihilisust, et neid erinevate toitudega sobitada. Samuti on prestiižne vein sobilik kaaslane kallimate toorainete ning pidulike õhtusöökide juurde või väärtuslik lisa kollektsionääri kogusse.
Tuntud tootjad ja nende veinide etiketid
Traditsiooniliselt on etiketi esikülje kujunduselementideks veinimõisa nimi ja embleem ning klassifikatsioon Cru Classé. Etikettidel on tihti näha ka viiteid terroir’le, mis annab parema arusaama veini päritolust ja maitseprofiilist. Küll aga tuleb tõdeda, et tänapäeval on veinimajade etiketid ja nende disain väga erinev.
Võrdleme kolme Provence Cru Classé veinimaja:
Chateau Clos Cibonne on eristanud oma veinivalikus Cru Classé veinid just etikettide abil – need on üsna kirju, kuid traditsioonilise stiiliga. Tekstifont ning värvid viitavad pigem vanusele ja väärikusele. Pudeli kaela esiküljel on Cru Classé märgatavalt välja toodud. Arvan, et see näitabki, et veinimaja peab lugu traditsioonidest ning tahab rõhutada selle tähtsust ning toodang on suunatud eelkõige teadlikule tarbijale. Veinimajal on ka toodang, mis ei kvalifitseeru Cru Classé kategooriasse ning nende veinide pudelid on hoopis teistsuguse disainiga nii etiketi kui pudeli kuju poolest.
Huvitav näide on Chateau Minuty, kes ei märgi oma veinietikettide esiküljel sõnu Cru Classé. Etiketid on erinevad, minimalistliku kujundusega ning suurt osa kogu kujundusest mängib pudeli kuju – disain on modernne ja unikaalne. Mida see tarbijale ütleb? Arvan, et veinimaja ei keskendu ainult kvaliteeditähisele, mis anti aastaid tagasi ning tahab rõhku panna sellele, millised on veinid praegu ning lasta veinil enda eest rääkida. Innovaatilisus kujunduses võib vihjata värskele elegantsusele veinis. Minimalistliku ja huvitava kujundusega pudelid püüavad tarbija pilku, mis omakorda meelitab ligi suuremat sihtrühma (pudel on atraktiivne ka vähemteadlikule tarbijale ning noortele), kes otsivad midagi uut, värsket, nooruslikku.
Chateau Sainte-Roseline on kõikide veinide etiketid on kujundatud sarnases, lihtsas, kuid elegantses stiilis ning iga etiketi esiküljel on märgitud sõnad Cru Classé. Siin on tõenäoliselt tootja eesmärk rõhuda veinide kvaliteedile ja kvalifikatsiooniastmele, mis annab tarbijale kindla signaali – tegemist on klassikalise Cru Classé väärtuseid esindava veiniga.
Kokkuvõte
Cru Classé märgis etiketil ei ole kindlasti pelgalt sõnaühend. Märgis tähistab ajaloolist sidet Provence’i traditsioonidega ja on sageli kvaliteedi sünonüüm. Cru Classé kvalifikatsiooniga veinitootmine on reguleeritud rangete standarditega. Kuigi Cru Classé staatusega veinid on kõrge kvaliteediga, ei ole märgis siiski automaatne garantii tarbijale, et need veinid talle kindlasti teistest paremini maitsevad. Vanu veinivalmistamistraditsioone hindavale tarbijale on Cru Classé märgis usaldusväärsuse ja staatuse sümbol, mis teeb nendest veinidest hea kingituse või investeeringu. Teisalt on ka nišiveinide austajaid, kes hindavad märgisest sageli rohkem tootmise filosoofiat, kindlaid viinamarjasorte või veinivalmistamise innovatsiooni kui märgist. Teadliku valiku tegemiseks peab tarbija siiski lisaks Cru Classé märgisele arvestama ka veini maitseprofiili, stiili ning tootja väärtusteid.
Kasutatud allikad
- www.winefolly.com
- www.winespectator.com
- www.winemag.com
- www.guildsomm.com
- www.vivino.com
- www.vinsdeprovence.com
- www.wine-searcher.com
- www.decanter.com
- www.wine-elabels.eu
- www.spiritglassbottle.com
- www.riigiteataja.ee
- www.pta.agri.ee
- www.riigikantselei.ee
- www.chateau-de-bregancon.com
- www.nice-wine-tours.com
- www.sommeljee.ee
- www.sainte-roseline.com
- www.minuty.com
- www.esclans.com
- www.clos-cibonne.com